3 augustus 2019 - Reisverslag uit Mpigi, Oeganda van Oegandareis - WaarBenJij.nu 3 augustus 2019 - Reisverslag uit Mpigi, Oeganda van Oegandareis - WaarBenJij.nu

3 augustus 2019

Blijf op de hoogte en volg Oegandareis

03 Augustus 2019 | Oeganda, Mpigi

We zijn weer online! Na wat struggels met onze data, is het gelukt om dit weer op te waarderen en jullie te voorzien van een blog. En om het goed te maken, een iets langer blog☺

Donderdagochtend hebben we opnieuw onze handen uit de mouwen gestoken op de bouwplaats. ’s Middags zouden we les gaan geven, want dit ging afgelopen dinsdag niet door. Opnieuw vol goede moed, met een compleet lesplan onder de arm, kregen we te horen dat dit niet door ging… we gingen knutselen. Ook leuk.
We hebben met ieniemienie kraaltjes armbandjes geprobeerd te maken. Dit ging wat minder soepel, vanwege onze dikkere vingers. Desondanks hebben de meeste van ons nu prachtige armbandjes om hun polsen.
Na de knutselmiddag hebben we nog even wat balspellen gedaan met de studenten/kinderen. ’s Avonds werden we weer getrakteerd op een rijstmaaltijd ☺

Vrijdag begon als alle andere, met bouwen. In de tussentijd gingen Aline en Marije aan de slag met onze meegenomen pannenkoekenmix. Dit verliep in het begin niet heel soepel, omdat de Afrikaanse kokkinnen en anderen zich constant met het bakken gingen bemoeien. Uiteindelijk lieten ze hen aardig met rust en hebben ze ongeveer 80 pannenkoeken gebakken op kolen. Deze hebben ze daarna in stukken gescheurd en hebben we s middags met zijn allen uitgedeeld aan de studenten, docenten en omwonende. Dit viel erg goed in de smaak!
Terwijl Aline en Marije druk aan het bakken waren, werd er op de bouw de laatste hand gelegd aan het ijzervlechten. Daarnaast werden alle hele stenen verzameld en opgestapeld. Dit hebben we gedaan tot het ging regenen. Wel hielden wij Hollanders het iets langer in de regen vol dan de lokale bouwvakkers, verschil moet er wezen.
Voor de middag hadden wij zelf bedacht om dan maar les te gaan geven. Tussen de lunch en het debat van 16.00u s avonds (hier is het vanaf 16u avond). Zoals je al voelt aankomen, ging dat lesgeven opnieuw niet door. Maandag weer nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Het debat was erg leuk, dit keer zaten we in het publiek en hebben we met plezier gekeken naar de passie waarmee de studenten debatteren.

Vanaf vrijdagavond hebben we nu elke avond een korte avonddienst, waarin sommige van ons een woord van God geven. Vrijdagavond hebben Aline en Danielle dit gedaan, ze hebben uit de bijbel gelezen en het gehad over de toekomst samen met God en gebeden. Dit wordt erg gewaardeerd.

Vandaag stonden de familiebezoeken weer op het programma. Vrijdagavond hebben we de zakjes rijst, suiker, brood, zeep en zout alvast klaargezet. Vanmorgen vertrokken we om 9u (half 10 in Afrika ☺). We hebben 11 families/mensen bezocht en 4u gelopen, we waren iets over half 2 weer terug. Het was opnieuw erg intensief en heftig om te zien. De omstandigheden waarin sommige mensen moeten leven is onmenselijk.
Gelukkig stond er ‘s middags een pan spaghetti klaar en konden we de rest van de middag uitrusten en bijkomen.
Ook vanavond hadden we weer een korte avonddienst waar dit keer Esmee een woord van God gaf. Daarnaast hebben we nog gezongen en eindigde het weer met elkaar de hand schudden en Gods’ zegen wensen.

Nu zitten we in het donker met het kleine beetje buitenlicht dat er is. We bespreken zo met zijn allen nog de dag door en zullen naar alle waarschijnlijkheid weer voor 22u in bed liggen.

Sula bulungi!

• 03 Augustus 2019 - 16:42

Rudo En Els:

Fijn dat jullie weer data hebben. Het les geven gaat vast nog een keer lukken. Veel zegen deze laatste week. Geniet er samen van! Liefs van ons.

• 03 Augustus 2019 - 16:45

Nieske En Jan Willem :

Wat een indrukken doen jullie op.
    Prachtig.
    We kijken al weer uit naar jullie volgende verhalen

• 03 Augustus 2019 - 16:48

Jan En Jacqueline:

Wat leuk om weer een blog te lezen! Jullie zijn maar druk met de bouw!Jammer dat het lesgeven niet doorging. Maar ja, het gaat er in Oeganda vast anders aan toe dan in Nederland, met afspraken en zo! Fijn dat jullie de familiebezoeken weer konden doen. En idd vast heel schrijnend om te zien. Mooi dat jullie avonddiensten doen! We wensen jullie nog heel veel plezier en zegen! Geniet ervan! Liefs.

• 03 Augustus 2019 - 17:04

Daniëlle, Roy En Jesslyn :):

Wat leuk om alle verhalen te lezen. Ik moet steeds terug denken aan toen we zelf in Zuid-Afrika waren. Het is echt een bijzondere ervaring. Geniet van je avontuur Aline!
    Liefs Daniëlle, Roy en Jesslyn :)

• 03 Augustus 2019 - 17:50

Henk:

Wij komen volgende week zaterdag op het project en heb net alle verhalen gelezen. Prachtig om alvast een beetje in de stemming te komen en we wensen jullie nog veel succes.

• 04 Augustus 2019 - 00:04

Henk En Karin:

Wat fijn om weer een bericht van jullie te lezen. Jullie leren zo wel om flexibel te zijn. We hopen dat de lessen maandag door gaan

• 04 Augustus 2019 - 00:39

Karin En Henk:

Wat een ervaringen doen jullie op en Marije fijn dat iedereen van je kookkunsten kan genieten. Dikke knuffel voor Jose en Marije en een goede zondag samen. Liefs!

• 04 Augustus 2019 - 05:40

Annelies En Arjen:

Leuk om te lezen en om op de hoogte te blijven zo Jose en Marije! Arjen vraagt of je thuis ook eens zoveel pannenkoeken kan bakken, lekker!! Goed gedaan ;) geniet ervan en hopelijk gaan jullie binnenkort wel echt lesgeven! Liefs

• 04 Augustus 2019 - 08:59

Lisanne T:

Leuk om jullie blog weer te lezen, wat een ervaring zeg.
    Hopelijk kan maandag jullie les doorgaan!
    Jullie doen het super xxx

• 04 Augustus 2019 - 11:11

Roos:

Wat een leuke verhalen zeg! :) Stiekem wel een beetje jaloers op jullie leuke en spannende avonturen! Geniet van de mooie en bijzondere tijd! Heel veel plezier! Liefs x

• 04 Augustus 2019 - 16:31

Joëlle:

Heyyyy lieve esmeee!
    Wat gaaf om dit allemaal te lezen jij en de meiden groep moeten echt een bijzondere reis beleven. Waarin je God heel dichtbij voelt, HOE GAAF! Ik ben trots op je en kan niet wachten op je verhalen, nog heel veel plezier❤️ Love joeeee

• 05 Augustus 2019 - 08:21

Bas En Marlous :

Zo te lezen zitten jullie echt in Oeganda, jullie geduld wordt af en toe wel op de proef gesteld.. Het bezoeken van de gezinnen klinkt indrukwekkend. Goed om dan met elkaar de dag te kunnen doornemen. Jullie maken zo heel wat mee! Geniet er nog van! Liefs Bas en Marlous

• 05 Augustus 2019 - 09:36

Heleen:

Fijn dat we kunnen lezen wat jullie doen. Nog een hele goede en leuke week gewenst!!

• 05 Augustus 2019 - 14:02

Opa En Lijda:

O zo fijn over jullie te horen. Wat leuk om Nederlandse les te geven. Zo fijn dat jullie spelen met de kinderen. Wij hebben mooie foto’s gezien van Rochelle toen Erna en Louis er waren Geweldig om te zien Wij houden van je Rochelle groet Opa en Lijda

• 05 Augustus 2019 - 14:09

Deise:

Wat een ervaring lieve Rochelle. Nog volop genieten! Trots op je! Liefs, Deise

• 05 Augustus 2019 - 14:16

Emma:

Fijn dat je het zo ontzettend maar je zin heb roch
    Trots op je
    Dikke kus Emma

• 05 Augustus 2019 - 14:32

Miriam:

Ohhh wat ben ik trots op jullie allemaal. wat jullie doen en dat jullie een lichtje kunnen zijn in het leven van heel veel kinderen en ouders. Wat mooi dat jullie dit doen.
    Rochelle veel foto's van je gezien en wat zijn wij ook allemaal trots op jou. Nog een heel mooie week met elkaar. Dikke knuffel, miriam