29 juli 2019 - Reisverslag uit Mpigi, Oeganda van Oegandareis - WaarBenJij.nu 29 juli 2019 - Reisverslag uit Mpigi, Oeganda van Oegandareis - WaarBenJij.nu

29 juli 2019

Blijf op de hoogte en volg Oegandareis

29 Juli 2019 | Oeganda, Mpigi

Wat een feest, zondagochtend mochten we tot half 8 uitslapen! We trokken onze lange, mooie jurken aan en gingen na het ontbijt om 9u (half 10 in Afrika) lopend naar de kerk. Het was in een houten gebouwtje zo groot als een klaslokaal, in hetzelfde dorpje waar we boodschappen doen. Het was een Pinkstergemeente en er werd veel gezongen en gedanst (ook door ons). Naast de pastoor was (Happy) Mappy ook gevraagd om te preken. Ze hadden beide hetzelfde stukje in gedachten, Johannes 3:1-18. Het was een erg mooie dienst & we hebben allemaal onze ogen uitgekeken.

Na de kerkdienst stond er niets op het programma. Het was een hele relaxte middag! We speelden met de kleine kinderen op het terrein van de school en speelden spelletjes. Ook hadden we een feestmaal… Zelf geslachte kip, die ‘s morgens nog heerlijk vrij rondliep bij het tandenpoetsen! De gruwelijke details zullen we jullie besparen, maar voor de liefhebbers hebben we een filmpje! Naast het overlijden van de kip, hebben we ook de geboorte van twee geitjes gezien. We hebben ze Henk en Karel genoemd. De rest van de avond hebben we vooral spelletjes gespeeld en gekletst.

Vanmorgen werden we weer om 7u bruut gewekt door de wekker. We begonnen de dag met bouwen. We moesten betonijzer vlechten, als basis voor de ringbalken voor het dak. Dit was een prima klusje en duurde ongeveer tot de lunch. Rochelle, Kim, Aline, Esmee, Mappy & Ad hebben nog een tijdje bonen geplukt in de chaotische moestuin en Danielle, Marit en Marije hebben de dagelijkse boodschappen gedaan.

Na de lunch gingen we onze eerste les voorbereiden! De les ging over de basis van de Nederlandse taal: het alfabet, tellen, standaard zinnen en de dagen van de week. Dit was heel erg leuk omdat de leerlingen erg nieuwsgierig en leergierig waren! We hebben er allemaal heel erg van genoten! Het was leuk om meer met de leerlingen op te trekken en ze beter te leren kennen!

Als avondeten hadden we weer patatjes (gebakken aardappeltjes), de standaard tomaten/paprikaprut, avocado, mango & ananas. Het fruit hier smaakt heerlijk! De rest van de avond worden er weer spelletjes gespeeld, de dag besproken, deze blog gemaakt en op tijd naar bed gegaan, want morgen gaat de wekker weer vroeg!

Sula bulungi!

• 29 Juli 2019 - 16:11

Laura Paul :

Super gaaf allemaal! Ik hoop dat jullie verder nog een leuke tijd hebben!
    En Aline, je kon het echt niet laten om nog even met plantjes te werken hè ;)
    Groetjes Laura

• 29 Juli 2019 - 16:20

Opa En Oma Poortvliet:

Geweldig, wat genieten jullie! Straks kunnen jullie een eigen klusbedrijf starten!!! Haha! Lieve groetjes uit Dirksland.xx

• 29 Juli 2019 - 17:48

Opa En Oma Paul:

Dat is werken Aline, wat anders dan plantjes poten! Maar wel leuk. En je kunt nu ook kippen slachten!!! Bijzonder om in een totaal andere cultuur te zijn. lijkt me. Liefs van ons.

• 29 Juli 2019 - 18:59

Rudo En Els:

Wat een ervaring zo’n kip. Hebben jullie het ook allemaal gegeten? Ik weet nog dat wij onze eerste geslachte kip wel even een dingetje vonden... Zijn benieuwd welk vlees jullie volgende week eten. Gezellig al die activiteiten met de kids! Liefs van ons.

• 29 Juli 2019 - 20:35

Klaasjan:

Heb je ze gelijk ff geleerd hoe je die bonen moet stekken, Aline? :P
    Sula bulungi terug he!

• 29 Juli 2019 - 20:38

Klaasjan:

Waar kan ik dat filmpje vinden? Kan ik wat beter aan onze kids uitleggen waar de kipnuggets vandaan komen ;-)

• 30 Juli 2019 - 00:06

Karin Bloemendal/Henk Hagoort:

Wat een mooie en vrolijke berichten, los van de dode kip. Jullie maken een prachtige reis mee.
    We genieten enorm van jullie verhalen. Papa vindt het erg leuk dat er een Afrikaans geitje naar hem vernoemd is. Dat maakt hij niet elke dag mee

• 30 Juli 2019 - 03:29

Anja Reijersen:

Marije en José, wat een leuke en positieve verhalen lezen we van jullie. Zal best hard werken zijn, maar volgens mij genieten jullie er wel van! Veel zegen!

• 30 Juli 2019 - 03:56

Annelies Hagoort:

Leuk om te lezen Jose & Marije! Elke dag patatjes, aan jullie wel besteed;) een feestje!
    Geniet er nog van! Succes met het harde werken en geniet van alle indrukken

• 30 Juli 2019 - 06:16

Lisanne T:

Ontzettend leuk om te lezen dat jullie het zo leuk hebben!
    Dikke knuffel, Lisanne

• 30 Juli 2019 - 08:51

Debora Stam:

Superleuk om te kunnen lezen wat jullie daar aan het doen zijn, het klinkt superleuk! Heel veel plezier en succes aankomende dagen!

Liefs, Debora

• 30 Juli 2019 - 10:47

Anita Van Schaik:

Fantastich om te lezen wat jullie allemaal doen en beleven.
    Geniet van ieder moment van deze bijzondere reis!!

Veel liefs en een dikke knuffel,
    Anita

• 30 Juli 2019 - 16:31

Tante Jack En Oom Kees-jan:

Wauw Aline! We zouden graag even om een hoekje willen kijken om te zien wat je allemaal aan het doen bent.Heel leuk om jullie verhalen te lezen.

• 31 Juli 2019 - 12:29

Carry En Berend :

Bijzonder en leuk om jullie belevenissen in Oeganda te lezen. Jullie doen daar goed en opbouwend werk voor de plaatselijke bevolking.Geniet daar met elkaar.Liefs van Carry en Berend.

• 31 Juli 2019 - 14:00

Robert Jan Neuteboom:

Wauwww wat leuk iets zo te vernemen via deze weg. OELALALALEE zelf kip slachten, geweldig. Jullie hele fijne week en geniet van elkaar en de mooie mensen daar. Dikke knuf pappa Rochelle

• 31 Juli 2019 - 14:07

Opa En Lijda:

Wat leuk om te lezen over jullie belevenissen. Heel gaaf. Boontjes plukken is toch ook leuk om te doen. De mooie jurken van zondag zouden wij ook wel willen zien. We houden van je Rochelle liefs opa en Lijda

• 31 Juli 2019 - 15:36

Louis En Erna:

Wat een prachtige verhalen en wat beleven jullie veel. Zo leuk om te lezen. Trots op jullie. Groetjes van ons uit Kampala. Liefs Louis en Erna